Os lançamentos em Blu-ray da Criterion para junho

Uma das coisas bacanas de curadorias como a da Criterion é que, através da “indicação” deles, conhecermos filmes que talvez nunca conheceríamos. Não sei quanto a você, mas eu já comprei filmes deles só pela capa. Porém é óbvio que só fiz isso porque sei do seu comprometimento para com a qualidade dos seus produtos.

Por outro lado, é sempre bacana quando a Criterion lança obras e autores consagrados pois sabemos que a versão deles será a melhor possível no mundo. E depois de um mês de maio com o lançamento de nove filmes cujo diretor mais famoso era o Yosujiro Ozu, neste mês de junho a Criterion traz nomes como Alfred Hitchcock, Sam Peckinpah, Nicholas Ray e Kenji Mizoguchi.

Por coincidência, todos os filmes destes diretores saíram por aqui em DVD pela Versátil.

O Inquilino, saiu no final do ano passado no box “A Arte de Hitchcock”. Contos da Lua Vaga saiu no primeiro box de “O Cinema de Mizogushi”. Sob o Domínio do Medo do Peckinpah saiu em DVD por aqui com uma hora de extras, assim como Amarga Esperança, do Nicholas Ray. Uma curiosidade: a capa de Amarga Esperança (They Live By Night) é do Mark Chiarello, que é diretor de arte na DC Comics e já fez uma famosa hq chamada Batman e Houdini, A Oficina do Diabo.

Já o box The Marseille Trilogy (com capa e arte interna lindas de Manuele Fior) conta com três filmes: Marius, Fanny e César; inspirados na obra do dramaturgo francês Marcel Pagnol, sendo este último dirigido pelo próprio. Aqui no Brasil a Colecione Clássicos (que depois se tornaria a Obras Primas) lançou Marius e Fanny em DVD.

6 de junho

ugetsu

Ugetsu, Kenji Mizoguchi (Japão, 1953)

– New 4K digital restoration undertaken by The Film Foundation, with uncompressed monaural soundtrack

– Audio commentary by filmmaker, critic, and festival programmer Tony Rayns

– Kenji Mizoguchi: The Life of a Film Director (1975), a 150-minute documentary by Kaneto Shindo

– Two Worlds Intertwined, a 2005 appreciation of Ugetsu by filmmaker Masahiro Shinoda

– Process and Production, a 2005 interview with Tokuzo Tanaka, first assistant director on Ugetsu

-Interview from 1992 with cinematographer Kazuo Miyagawa

– Trailers

– An essay by film critic Phillip Lopate and three short stories that influenced Mizoguchi in making the film

– Cover by Michael Boland

13 de junho

they

They Live By Night, Nicholas Ray (EUA, 1948)

– New 2K digital restoration, with uncompressed monaural soundtrack

– Audio commentary featuring film historian Eddie Muller and actor Farley Granger

– New video interview with film critic Imogen Sara Smith

– Short piece from 2007 with film critic Molly Haskell, filmmakers Christopher Coppola and Oliver Stone, and film noir specialists Alain Silver and James Ursini

– Illustrated audio interview excerpts from 1956 with producer John Houseman

– PLUS: A new essay by film scholar Bernard Eisenschitz

– New cover by Mark Chiarello

20 de junho

marseille

The Marseille Trilogy (Marius / Fanny / César), vários

– New 4K digital restorations of all three films, with uncompressed monaural soundtracks

– New introduction by filmmaker Bertrand Tavernier

– New interview with Nicolas Pagnol, writer-director Marcel Pagnol s grandson

– Segments of Marcel Pagnol: Morceaux de choisis, a 1973 documentary series on Pagnol s life and work

– Short documentary on the Marseille harbor by Pagnol

– Archival interviews with actors Orane Demazis, Pierre Fresnay, and Robert Vattier

– Pagnol s Poetic Realism, a new video essay by scholar Brett Bowles

– French television clip about the restoration of the trilogy

– Theatrical rerelease trailer

– New English subtitle translations

– PLUS: An essay by film critic Michael Atkinson and excerpts from Pagnol s memoirs

– New cover by Manuele Fior

27 de junho

lodger

The Lodger: A Story of the London Fog, Alfred Hitchcock (Reino Unido, 1927)

– 2K digital restoration, with a new score by composer Neil Brand, performed by the Orchestra of Saint Paul s

– Downhill, director Alfred Hitchcock s 1927 feature film starring Ivor Novello, in a 2K digital restoration with a new piano score by Brand

– New interview with film scholar William Rothman on Hitchcock s visual signatures

– New video essay by art historian Steven Jacobs about Hitchcock s use of architecture

– Excerpts from audio interviews with Hitchcock by filmmakers François Truffaut (1962) and Peter Bogdanovich (1963)

– Radio adaptation of The Lodger from 1940, directed by Hitchcock

– New interview with Brand on composing for silent film

– PLUS: Essays on The Lodger and Downhill by critic Philip Kemp

– New cover by Geoff Grandfield

stray

Straw Dogs, Sam Peckinpah (EUA, 1971)

– New, restored 4K digital transfer, with uncompressed monaural soundtrack

– Audio commentary from 2003 by Stephen Prince, author of Savage Cinema: Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolent Movies

– Mantrap: Straw Dogs The Final Cut, a 2003 documentary about the making of the film, featuring cast and crew

– Sam Peckinpah: Man of Iron, a 1993 documentary about the director featuring actors Kris Kristofferson, Jason Robards, Ali MacGraw, and many others

– New conversation between film critic Michael Sragow and filmmaker Roger Spottiswoode, who worked as one of the editors on the film

– New interview with film scholar Linda Williams about the controversies surrounding the film

– Archival interviews with actor Susan George, producer Daniel Melnick, and Peckinpah biographer Garner Simmons

– Behind-the-scenes footage

– TV spots and trailers

– PLUS: An essay by scholar and critic Joshua Clover

– Cover based on a theatrical poster

  • VEJA TAMBÉM | Nosso vídeo sobre a edição de O Último Imperador da Criterion:

Link para as edições da Criterion na Amazon:

they

Categorias: Blu-rayNotícias

Sobre o autor

  • Bloody Covers

    Da vontade de comprar todos

  • Julio Henrique Silva Maziero

    “Sob o domínio do medo” seria uma excelente maneira de começar a coleção da Criterion, não fossem o dólar nas alturas e as extorsivas taxas de importação.

  • marcello gomes de souza

    Não compensa importar, pois no fim o molho sai mais caro que o peixe.